En introduktion til viral marketing

Stærk Branding et “must” for virksomheden!

Viral marketing, viral reklame eller markedsføring er et begreb, som henviser til anderledes og spændende markedsføringsteknikker, typisk anvendt i sociale netværk til at generere stigninger i “brand” awareness eller til at opnå andre marketings mål (såsom at booste salg). Viral markedsføring kan være videoklip, interaktive flash spil,ebooks, Speciel “brandet” software, billeder eller audio.

Det ultimative mål for marketingfolk er at skabe succesfulde virale marketingskampagner der skaber virale budskaber, der igen appellerer til personer med høj social networking potentiale, og samtidig har stor chance for at blive spredt af disse personer i deres kommunikation med deres netværk. Én ting er sikkert og det er at målrettet video online konverterer.

Hvilke elementer skaber en viral succes?

1. Meddeleren

Viral marketing starter ved en enhed der har indgående kendskab til produkter, steder at shoppe, og de forskellige markeder. Denne enhed kan være et reklame bureau eller som Beamup media – en medie virksomhed. Enheden sender materialet til hele dennes umiddelbare sociale netværk. “Sociale Hubs” er mennesker med et usædvanligt stort antal af sociale forbindelser, de kender ofte hundredvis af forskellige typer mennesker og har evnen til at begå sig som broer mellem forskellige subkulturer. Sælgere der herefter modtager materialet fra enheden med fingeren på pulsen, forstærker den ved at gøre informationerne mere relevant og overbevisende, og derefter sender den til den “Sociale Hub” for videre distribution.

2. Budskabet

Kun meddelelser, der er tilstrækkeligt interessant til at blive videregivet til andre, har potentiale til at starte en viral markedsføring kampagne. Realiseringen af et budskab er ofte ikke et spørgsmål om større ændringer, men blot mindre justeringer.

3. Målgruppen

Miljøet er afgørende for succesfuld viral markedsføring – små ændringer i en bestemt målgruppe kan føre til kæmpe resultater. Timing og sammenhæng ved lanceringen af kampagnen skal altid være gennemtænkt. Se også denne artikel om hvad der er vigtigt at have med i sine overvejelser. Den hedder

VIRAL SUCCES | 4 TIPS DER STYRKER DIN VIRALE KAMPAGNE

Første virale film så lyset tilbage i 1995.

Virale videoer begyndte at cirkulere, før vi kendte til YouTube – via e-mail deling. En af de tidlige videoer var “The Spirit of Christmas”, som dukkede op i 1995. Videoen var købt som et julekort, men efter kort tid blev det også starten for hvad senere skulle blive en af de mest populære tegnefilm – South Park.

Virale videoers succes er afhængig af forsk. parametre, bl.a. underholdning eller blikfang der får brugere til at se dem. Med smartphones og mobile enheder så som, ipod, iphone og ipad er der sket et kvantespring i udbudet af virale videoer, som følge af udbudet af sites til videodeling, som YouTube, og tilgængeligheden af pris billige kamera-gadgets.

Ovenstående film er produceret for Brandstifter i Silkeborg